بیش از 10 سال است به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. Onum یک آژانس سئو محور مبتنی بر ارزش گذاری است.

آخرین اخبار
ارتباط با ما

ایجاد پایگاه اطلاعات جغرافیایی GIS

سيستم اطلاعات جغرافيايی (GIS) بستری براي ذخيره‌سازی، نگهداری، مديريت و تجزيه و تحليل اطلاعات جغرافيايی می‌باشد و براي کار همزمان با داده‌هايی که وابستگی مکانی (جغرافيايی) و توصيفی دارند‌ طراحی شده است. امروزه در اختيار داشتن داده‌های به هنگام و استخراج اطلاعات مورد نياز از اين داده‌ها دارای اهميت بسيار زياد می‌‏‏‏باشد. در اين رابطه سيستم‌های اطلاعات جغرافيايی به عنوان ابزاری مهم در مديريت داده‌های مکانی، مطرح مي‌باشند که با فراهم ساختن امکان يکپارچه‌سازی داده‌های حاصل از منابع مختلف، امکان استخراج اطلاعات مورد نياز و کشف ارتباطات پيچيده و ناپيدای مابين پديده‌های مختلف را فرآهم می‌نمايد. داده‌های زمينی، در بسياری از سازمان‌هاو نهادهای مختلف مورد نياز می‌باشند، لذا سيستم‌های اطلاعات جغرافيايی پاسخگوی نيازهاي طيف وسيعي از کاربران می‌باشند.

از ديدگاه فنی، اين سيستم‌ها با دو جنبه مختلف از داده‌ها سر و کار دارند، مکان و توصيفات مربوطه. در نتيجه در اختيار داشتن داده‌های جغرافيايی (نقشه) رقومی ‌به عنوان پايه‌ای براي ورود به سيستم اطلاعات جغرافيايي دارای اهميت بسزایی می ‌باشد.

جی آی اس (GIS)

جی آی اس (Geographic information system)  یا سیستم اطلاعات جغرافیایی، سیستمی است که با استفاده از آن، کلیه اطلاعات جمع‌آوری شده، به صورت لایه لایه تولید می شود و پس از تفکیک و کنترل داده‌ ها  در جی آی اس، کلیه اطلاعات توصیفی و مکانی مورد نیاز وارد سیستم می‌شود. همچنین با GIS علاوه بر دسترسی صحیح و سریع به داده‌های مورد نیاز در یک حجم وسیع، امکان ارائه و به تصویرکشیدن اطلاعات مکانی و موضوعی در قالب نقشه، جدول و نمودار وجود دارد. گسترش روزافزون شبکه کاربران GIS از جمله نکات اساسی است که می تواند به قابلیت‌ ها و توانایی‌ های جی آی اس بیفزاید.

GIS یا سامانه ی اطلاعات جغرافيايی برای جمع آوری و تجزيه و تحليل كليه ی اطلاعاتی كه به نحوی با موقعيت جغرافيايی در ارتباط هستند به كار گرفته مي شود. اين اطلاعات ممكن است به صورت نقشه‚ جداولی از داده ها و يا فهرست هايی از اسامی يا آدرس ها باشند و كار كردن با اين حجم زياد داده ها با روشهای معمول و غير كامپيوتری بسيار مشكل و وقت گير و در بعضي موارد حتی غير ممكن است. اما با کمک  GIS می توان به راحتی انواع پردازش ها و تجزيه و تحليل ها را با صرفه جويی در هزينه و زمان انجام داد.

به طور کلی سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) یک سیستم کامپیوتر مبنا می باشد که به عنوان مجموعه ای  از سخت افزار، نرم افزار، اطلاعات جغرافیایی، نیروی انسانی و مدلهای پردازش داده و  به منظور تولید، ذخیره سازی، نمایش، بازاریابی، پردازش، بهنگام رسانی و… اطلاعات جغرافیایی مربوط به عوارض و پدیده های مختلف، مورد استفاده قرارمی گیرد.

تفاوت جی آی اس و کارتوگرافی

كارتوگرافی نقشه ها را به طور اتوماتيک ذخيره می كند اما GIS توانايی تركيب كردن داده هاست. قابليت اصلی سيستم های كارتوگرافی ايجاد نقشه هايی است كه به صورت رقومی در كامپيوتر ذخيره می شوند اما اطلاعاتی كه از تركيب لايه های مختلفی از داده ها به روشهای مختلف و با ديدگاه های مختلف بدست می آيند عملكرد اساسی يك GIS است.

شما در این سیستم  GIS می توانید به دلخواه لایه های کاربردی خود را بر روی هم قرار داده وبا توجه به نیازهای هر منطقه یا كشور در بخش های مختلف(مانند مطالعات زیست محیطی، خدمات ایمنی شهری، مدیریت حمل و نقل و ترافیك شهری، مدیریت كاربری اراضی، خدمات بانكی، مطالعات جمعیتی و مدیریت تأسیسات شهری مثل برق، آب،گاز، و..) از آن استفاده کنید.

وظایف اصلی جی آی اس

یک سیستم اطلاعات جغرافیایی ( GIS)، اصولاً  فعالیت های اصلی زیر را شامل می‌شود‌:

  •  ورود اطلاعات
  • دستکاری و ویرایش اطلاعات
  • مدیریت اطلاعات
  • پرسش و پاسخ و تجربه و تحلیل اطلاعات
  • نمایش اطلاعات

دلایل استفاده از جی آی اس

  •  پاسخگوئی به نیاز کاربران در کلیه زمینه ها
  •  ساماندهی و افزایش بهره وری از منابع موجود
  • بهینه سازی سرمایه گذاری ها و برنامه ریزی ها
  •  ابزاری مفید در جهت تصمیم گیری مدیران
  •  سرعت و دقت کار
  •  تعیین قابلیت‌ها ی توسعه در مناطق و مکانهای مختلف

طراحي نرم افزار‌های کاربردی GIS در بستر اينترانت و اينترنت

با توجه به اينکه توليد اطلاعات مکانی و ارائه راهکارهای پياده‌سازي سيستم اطلاعات جغرافيايی از موارد پيشنهادی شرکت به مديران و متوليان مديريت شهری می ‌باشد، بر اساس کاربرد GIS در هر سازماني براي کاربران و مديران در سطوح مختلف کاری سامانه اطلاعات جغرافيايی را طراحي و بومی ‌سازی نموده است وخدمات این مجموعه شامل موارد زیر می باشد

  • طراحی و پیاده سازی نرم افزار های کاربردی تحت شبکه و وب بر بستر GIS
  • توليد و اجراي سيستم هاي جامع مكانيزه بر بستر GIS
  • ارائه خدمات مشاوره در راستای تهیه ساختار نرم افزار های مبتنی بر GIS
  • ارائه خدمات مشاوره و نظارت بر پروژه‌هاي فناوري اطلاعات و GIS
  • انجام مطالعات امكان‌سنجي، تعريف، تحليل و اجراي پروژه‌ هاي فناوري اطلاعات و GIS
  • طراحي و تدوين سند راهبردي، چشم انداز و برنامه­ ريزي عملياتي در حوزه­ های IT و GIS