بیش از 10 سال است به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. Onum یک آژانس سئو محور مبتنی بر ارزش گذاری است.

آخرین اخبار
ارتباط با ما

فتوگرامتری

فتوگرامتری ( Photogrammetry )، علم و تکنولوژی استخراج اطلاعات مکانی از تصاویر و عکس های هوایی تهیه شده توسط هواپیما از سطح زمین می­ باشد. این روش تولید اطلاعات مکانی به عنوان روشی اقتصادی جهت تولید نقشه در سطوح ملی و منطقه­ ای، در چند دهه اخیر مطرح شده و هم اکنون نیز کاربردهای فراوانی دارد.

فتوگرامتری به معنای ساده علم تهیه نقشه از عکس بدون تماس با محیط می ­باشد که به منظور تهیه نقشه، عملیات اندازه گیری و تفسیر بر روی عکس صورت می گیرد. به عبارت دقیق تر، علم هنر، دانش و فن کسب اطلاعات عوارض از طریق ثبت، اندازه گیری و تفسیر عوارض بر روی عکس های هوایی و یا دیگر صورت های بازتاب انرژی الکترومغناطیس می باشد

سامانه تجزیه تحلیل اطلاعات
تقسیم بندی فتوگرامتری بر اساس فاصله
فتوگرامتری فضایی

فتوگرامتری فضایی

در فتوگرامتری فضایی با استفاده از آنالیز و پردازش تصاویر ماهواره ای مرئی، می توان به اطلاعات مکانی از یک منطقه وسیع دست یافت. از تصاویر ماهواره ای در حوزه فتوگرامتری فضایی برای کاربردهایی نظیر تهیه نقشه های کوچک مقیاس از مناطق وسیع و تصمیم گیری های کلان استفاده می شود. معمولا دوربین هایی که بر روی ماهواره ها جهت تصویربرداری فضایی نصب می شوند از ارتفاع چند هزار کیلومتری تصاویری با کیفیت و در رزولوشن های مختلف از سطح زمین ثبت می کنند. در این نوع از فتوگرامتری ارتفاع پرواز بیشتر از 250 کیلومتر می­باشد

فتوگرامتری هوایی (تصویر برداری هوایی)

اگر ارتفاع پرواز را کمتر شود و دوربین تصویربرداری در زیر یک هواپیمای سرنشین دار قرار گیرد، می توان تصاویری از ارتفاع چند هزار متری سطح زمین ثبت کرد. در این نوع از فتوگرامتری ارتفاع پرواز در محدوده پرواز هواپیما یا به عبارت دیگر بیشتر از  1500  فوت ( 457.2 متر) و کمتر از 4500 فوت( 1371.6 متر) می باشد. به مجموعه فعالیت هایی که بر روی تصاویر هوایی صورت می گیرد تا به نقشه بدست آید، فتوگرامتری هوایی می گویند. در فتوگرامتری هوایی معمولا مناطقی در حد یک شهر و استان درنظر گرفته می شود. اما برای کشوری با وسعت ایران هر چند دهه یکبار تصاویری کامل از سطح کشور نیز اخذ می شود. از آنجایی که در کشور ما متولیان تصویربرداری هوایی سازمان نقشه برداری کشور و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح می باشند، بدیهی است که این دو سازمان نمی توانند پاسخگوی نیازهای شرکت های مختلف برای مناطقی با وسعت چند هکتار و یا چند هزار هکتار باشند. به همین دلیل می بایست سیستمی بوجود می آمد تا چنین نیازهایی را بتواند برطرف کند.

از طرف دیگر وجود بروکراسی های اداری جهت درخواست تصویربرداری هوایی از ارگان های دولتی و همچنین کمبود سیستم های تصویربرداری هوایی در کشور به دلیل وجود تحریم ها، باعث گردید تا سامانه ای بوجود آید که بتواند نیازهای متقاضیان در این خصوص را برطرف نماید. این سیستم چیزی نبود جز سامانه پهپاد فتوگرامتری.

فتوگرامتری فضایی

فتوگرامتری زمینی (برد کوتاه)

شاخه دیگری از علم فتوگرامتری که از اهمیت و کاربردهای ویژه ای برخوردار است، فتوگرامتری زمینی یا برد کوتاه نامیده می شود. علت این نامگذاری این است که فاصله دوربین تصویربرداری تا جسم بسیار کم شده و در حد چند صد متر تا چند سانتیمتر می باشد. در این نوع از فتوگرامتری فاصله تا جسم مورد نظر کمتر از 100متر  می ­باشد. بطور کلی بسته به وضعیت منطقه و یا جسم، دوربین در حالت برد کوتاه یا می تواند بر روی یک پرنده بدون سرنشین نصب شده و از بالای یک منطقه تصویربرداری کند و یا اینکه دوربین دست یک شخص باشد و یا  بر روی وسیله ای بر روی زمین نصب شود و از یک منطقه کوچک و یا یک جسم کوچک تصویربرداری کند.

فتوگرامتری برد کوتاه بر اساس نوع کاربرد می تواند به دو دسته فتوگرامتری توپوگرافی و غیر توپوگرافی دسته بندی شود.

تقسیم بندی فتوگرامتری برد کوتاه

در فتوگرامتری توپوگرافی، هدف تهیه نقشه های توپوگرافی یا منحنی میزان، تولید DEM ، DSM و … از یک منطقه است. در فتوگرامتری غیرتوپوگرافی هدف تهیه اطلاعات مکانی و انجام اندازه گیری های خاص از اجسام صنعتی، پزشکی و یا

تقسیم بندی فتوگرامتری بر اساس فاصله

فتوگرامتری‌متریک (Metric Photogrammetry) 

در این نوع فتوگرامتری اطلاعات و اندازه گیری های کمی مطرح است و در تهیه نقشه های توپوگرافی و مسطحاتی، اندازه گیری دقیق و محاسبه حجم، ارتفاع و شکل زمین و … کاربرد دارد

فتوگرامتری‌تفسیری (Interpretation Photogrammetry)

در فتوگرامتری تفسیری بیشتر اطلاعات کیفی مورد استفاده قرار می­گیرد و در تشخیص و شناسایی اطلاعات تفسیری از روی عکس و تصاویر ماهواره ای کاربرد دارد. فتوگرامتری تفسیری خود به دو شاخه تفسیر عکس و سنجش از دور تقسیم می شود. فتوگرامتری تفسیری در زمین شناسی، خاک شناسی، کشاورزی و بسیاری موارد دیگر دارای کاربرد می­باشد.