بیش از 10 سال است به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. Onum یک آژانس سئو محور مبتنی بر ارزش گذاری است.

آخرین اخبار
ارتباط با ما

Mobile Lidar or Mobile Mapping

سیستم موبایل مپینگ یکی از سیستم‌های روز دنیا در زمینه جمع آوری داده‌های مکانی می‌باشد. اصطلاحاً سیستمی را که بر روی معابر و یا جاده کار جمع آوری داده‌های لیزر اسکنیگ را انجام می‌دهد سیستم موبایل مپینگ یا Dynamic 3D Mapping System و یا Mobile Lidar  می‌نامند.

موبایل مپینگ از دریا، آسمان و یا بر روی زمین ترکیبی از دوربین‌ها، اسکنرهای لیدار، و سیستم‌های INS و GPS را برای نقشه‌برداری سریع از موقعیت‌هایی که شرایط‌شان به سرعت در حال تغییر است، به کار می‌گیرد. که این موقعیت‌ها می‌توانند شامل سیستم‌های حمل و نقل، لجستیک، ساخت و تولید، و سیستم‌های مخابراتی باشند.

برداشت سریع و دقیق داده‌ها در سطح زمینی همواره یکی از مشکلاتی است که نقشه‌برداران با آن مواجه بوده‌اند. با وجود این‌که سنجش ‌از دور تحولی بزرگ در نقشه‌برداری سریع ایجاد کرده است، اما این فناوری نیز نیازمند وجود یک سیستم دقیق از نقاط کنترل زمینی و انجام پس‌پردازش‌های سنگین برای تولید یک نقشه دقیق می‌باشد. اما تمامی این داستان بعد از به وجود آمدن دو فناوری جدید دستخوش تغییراتی شده است که در نقشه برداری با لیزر اسکنر (سامانه لیدار) و تهیه پانورامای شهری استفاده شده است.
یکی از این دو فناوری، روی کار آمدن دوربین‌های دیجیتال و به‌طور خاص دوربین‌های دیجیتال عکس‌برداری هوایی، و دیگری موقعیت‌یابی سریع و دقیق توسط GPS و INS است

اجزا تشکیل دهنده سیستم موبایل مپینگ

  • لیزراسکنر
  • دوربین رقومی عکسبرداری پانوراما
  • سیستم GPS دو فرکانسه جهت تعیین موقعیت
  • سیستم IMU جهت تعیین موقعیت و دوران های لحظه‌ای
  • مرکز ذخیره‌سازی اطلاعات
  • واحد مانیتورینگ و کنترل سیستم‌های موبایل مپینگ
  • منبع تغذیه برق
  • وسیله نقلیه (خوردرو یا هواپیما) جهت قرار گرفتن سیستم‌ها بر روی آن و هدایت موبایل مپینگ

از عکس های تهیه شده از سطح شهر برای تولید پانورامای شهری استفاده می شود.

تولید اطلاعات مکانی بزرگ مقیاس

از مزیت‌های سامانه جمع‌آوری اطلاعات مکانی (Mobile Mapping System) برداشت اطلاعات با تمامی جزئیات قابل روئیت می‌باشد پروژه‌های تهيه نقشه به روش نقشه برداری متحرک مزایایی را شامل می‌شود که هیچ یک از روش‌های متداول نقشه برداری (هوایی – زمینی) توانایی رقابت با این سامانه (سامانه لیدار) در زمینه های شهری نخواهند داشت.

از مزایای اطلاعات قابل استخراج توسط این سامانه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نقشه بزرگ مقیاس در انواع مقیاسهای (1:100 و 1:200 و 1:500 و 1:1000 و 1:2000)
  • غنی سازی اطلاعات مکانی پایه تولید شده (عوارض مبلمان شهری)
  • حذف پیش آمدگی ابنیه و مستحدثات (تراس، بالکن، شیروانی و…) و ثبت عوارض در لایه‌های جدا
  • اختصاص مشخصات عوارض به لایه‌های مکانی ترسیم شده (مثال: مشخصات روکش معابر)
  • تهیه نقشه‌های کاداستر شهری

ارائه مدل سازی سه بعدی

تجهيزات شهری شامل وسايل متحرک و نيمه متحرک کاربردی يا تزبينی می‌باشد. در فضای ميان ساختمان‌ها و بناها, وسايل و ضمائم مکملی نياز است تا زندگی شهری را سامان بخشد اين مجموعه از وسايل شامل اشياء، دستگاه‌ها، نمادها، خرده بناها، فضاها و عناصری گفته می‌شوند که چون در شهر و خيابان در کل فضای باز نصب شده اند و استفاده عمومی دارند و برای ايجاد ايمنی، آسايش، حفاظت، زيبايي، راحتی، راهنمايي، پاکيزگی، بهداشت و جزو آن بکار گرفته می‌شود.

بدین جهت بدلیل شناسایی و ارزیابی تجهیزات مورد نظر می‌بایستی اطلاعات از آن به روقومی در سیستم‌های اطلاعات مکانی ذخیره گردد تا بتوان با استفاده از اطلاعات ذخیره شده نیازهای آینده و فعلی را تجزیه تحلیل نمود و در سریع‌ترین زمان ممکن و با حداقل هزینه، تصمیمات مورد نظر اتخاذ گردد.

حال با توجه به موارد مذکور می‌توان به یکی از سرویس‌های سامانه جمع‌آوری اطلاعات مکانی
(Mobile Mapping System) که برداشت اطلاعات سه بعدی مبلمان شهری می‌باشد اشاره نمود.

برداشت اطلاعات مبلمان شهری

تجهيزات شهری شامل وسايل متحرک و نيمه متحرک کاربردی يا تزبينی می‌باشد. در فضای ميان ساختمان‌ها و بناها, وسايل و ضمائم مکملی نياز است تا زندگی شهری را سامان بخشد اين مجموعه از وسايل شامل اشياء، دستگاه‌ها، نمادها، خرده بناها، فضاها و عناصری گفته می‌شوند که چون در شهر و خيابان در کل فضای باز نصب شده اند و استفاده عمومی دارند و برای ايجاد ايمنی، آسايش، حفاظت، زيبايي، راحتی، راهنمايي، پاکيزگی، بهداشت و جزو آن بکار گرفته می‌شود.

بدین جهت بدلیل شناسایی و ارزیابی تجهیزات مورد نظر می‌بایستی اطلاعات از آن به روقومی در سیستم‌های اطلاعات مکانی ذخیره گردد تا بتوان با استفاده از اطلاعات ذخیره شده نیازهای آینده و فعلی را تجزیه تحلیل نمود و در سریع‌ترین زمان ممکن و با حداقل هزینه، تصمیمات مورد نظر اتخاذ گردد.

حال با توجه به موارد مذکور می‌توان به یکی از سرویس‌های سامانه جمع‌آوری اطلاعات مکانی
(Mobile Mapping System) که برداشت اطلاعات سه بعدی مبلمان شهری می‌باشد اشاره نمود.

تولید مدل ارتفاعی رقومی سطحی

از آنجاييکه در بسياری از شهرهای ايران, نقشه‌های بزرگ مقياس 1:2000 توليد شده است، با رويکرد ايجاد ارزش افزوده و با هدف پاسخگويي به کاربردهای متنوع توليد مدل رقومی سطحی دارای کاربردهای فراوان از جمله آشکار سازی هوشمند محل خطاهای مجاز موجود در نقشه‌های برداری, تهيه ارتوی تصاوير با قدرت تفکيک بالا، کابردهای مخابراتی در نصب آنتن‌های مخابراتی, امکان استفاده در طراحی خطوط انتقال نيرو، تعيين حجم عمليات خاکی به منظور مکان‌يابی بهينه خطوط بين شهری, تخمين ساختمان‌های بلند مرتبه و بررسی تراکم جمعيت, استفاده در طراحی‌های شهری و کاربردهای فراوان ديگری می‌باشد.

مدل ارتفاعی رقومی Dem داده‌ای است که ارتفاعات سطح زمين در آن به تصوير کشيده می‌شود در حاليکه Dsm هم ارتفاعات مربوط به توپوگرافی زمين و هم ارتفاعات عوارض ساخت دست بشر ارائه می‌شوند بنابر اين لازم است برای تهيه Dsm ابتدا Dem تهيه گردد. سپس ارتفاع عوارض ساخت دست بشر همانند ساختمان‌ها و ديوارها به جای ارتفاع تخمين زده شده در Dem جايگذاری شوند.

تهیه نقشه های ازبیلت

تهیه‌ی نقشه ازبیلت که جزو خدمات نقشه برداری پس از عملیات عمرانی می‌باشد. از لحاظ فني يعني نقشه وضعیت موجود با دقت هندسی بالا با قابليت اندازه گیری‌های دقیق، و از آن مي‌توان به منظور تهیه نقشه ازبیلت ستون‌ها و دیوارهای حایل، بررسی وضعیت سازه، پروژه‌های بازسازی تاسیسات الکتریکی، محل خروجی و ورودی‌ لوله‌های تاسیساتی و سایر اجزای ساختمانی نظیر حفرات کانال‌های آب، تهیه طرح‌های حفاظت، مرمت، احیاء، ساماندهی بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی استفاده نمود. با توجه به مقیاس برداشتی اطلاعات سه بعدی توسط (Mobile Mapping System) و ارائه مدل سه بعدی که کوچکترین عارضه موجود در سطح شهر در آن ثبت می‌گردد، می‌توان بعد پردازش نهایی، نقشه ازبیلت و مدل سه بعدی را ایجاد نمود که یک مدل واقعی را با اطلاعات دقیق در اختیار مدیران وکارشناسان تحلیلگر قرار خواهد داد.

مهم ترین کاربرد های سامانه های جمع آوری اطلاعات مکانی (MMS)

  • برداشت و ایجاد زیرساخت اطلاعات سه بعدی فضای شهرها و تولید مدل سه‌بعدی مناطق شهری
  • استخراج نقشه شیب و شبکه آبراهه‌ها با دقت بالا
  • تولید نقشه‌های توپوگرافی بزرگ مقیاس
  • تولید نقشه‌های بلوکی از شهرها
  • تولید پلان‌ و نقشه‌های شهری دقیق بزرگ مقیاس
  • به روز رسانی نقشه‌های توپوگرافی بزرگ مقیاس
  • برداشت دکوراسیون‌های شهری به صورت سه‌بعدی
  • برداشت و تولید نقشه‌های سه بعدی پل‌ها و ابنیه فنی برای نظارت و کنترل
  • مستند سازی فعالیت‌های انجام شده در پروژه‌ها
  • برداشت و مدلسازی تاسیسات پیچیده شهری از قبیل تونل‌های مترو، تونل‌های شهری پل‌های عابر و ابنیه فنی
  • بهره برداری و توسعه نقاط رفرنس و نقاط کنترل دقیق در کل سطح شهر
  • تهیه و تولید پروفیل‌های دقیق طولی و عرضی
  • نظارت و کنترل بر روی طرح‌‌های شهری و برآورد و کنترل احجام خاکبرداری و خاکریزی
  • اندازه گیری دقیق بر روی سطوح افقی و عمودی از قبیل اندازه‌گیری دقیق سطح و حجم آسفالت، طول و عرض آبراهه، سطح نقاشی‌ها و سطوح رنگ‌آمیزی شده، سطح پوشش‌ها، اندازه‌گیری سطح پوشش گیاهی از قبیل چمن‌کاری، سطوح تاسیسات شهری
  • استخراج اطلاعات هندسی و طبقات املاک، مساحت عرصه‌ و اعیان ، پیش‌آمدگی، تراس، بالکن، تعداد و مساحت تابلوهای اصناف، متراژ نما، نوع نما، متراژ پیاده‌رو و معابر، تعداد درب، شیب معابر، تعداد درختان، عرض معبر، ارتفاع درختان، تیرهای برق
  • ممیزی املاک به منظور کسب عوارض
  • بازنگری نقشه‌های شهری
  • انجام نقشه برداری مسیر با دقت بالا
  •  

خودرو های اتوماتیک سوار بر تکنولوژی Mobile Mapping

بررسی این نکته جالب‌توجه خواهد بود که خودروهای بدون‌راننده ارائه‌شده توسط Google و دیگران، از تکنولوژی مشابه جهت حرکت در شهرها استفاده می‌کنند. همچنین برای جلوگیری از برخورد با موانع ساکن و یا درحال حرکت (مانند افراد پیاده و یا وسایل نقلیه دیگر) از تکنولوژی رادار بهره می‌گیرند. هسته اصلی پردازشی این فناوری مبتنی بر کامپیوتر بوده و شامل مراحل جمع‌آوری داده، مدل‌سازی حرکتی، همگام‌سازی، کالیبراسیون، زمین‌مرجع کردن، تلفیق داده‌ها، کنترل کیفیت، بهینه‌سازی جریان داده، و خودکارسازی می‌باشد.

هندسه داخلی سنسورها، با توجه به وسیله نقلیه، پیش از نقشه‌برداری از طریق یک فرآیند کالیبراسیون استاتیک تعیین می‌شود. در طول انجام مأموریت، پارامترهای جهت و موقعیت وسیله نقلیه به‌طور مداوم توسط GPS و INS ثبت می‌شود.

سیستم موبایل مپینگ قابل حمل

سیستم موبایل مپینگ قابل حمل با قابلیت استفاده بصورت یک کوله پشتی با طراحی منحصر بفرد خود امکان برداشت داده ای هندسی و نقشه های دقیق از هر مکانی که قابل پیاده روی باشد را می دهد.

این سیستنم مجهز به 5 دوربین عکاسی کالیبره شده با دید 360 درجه و 2 دستگاه لیدار گردان که همگی روی یک شاسی کم وزن از جنس فیبر کربنی سوار شده اند. هدف اصلی ایجاد یک چنین سیستمی ، تجمیع سیستم­های GNSS، HDS و تصویربرداری برای ایجاد یک سیستم کوچک ولی با قابلیت­های بالا در برداشت­های نقشه ­های سه بعدی و وضع موجود بوده است. با تکنولوژی پوشیدنی نقشه­ برداری نوین، دست نقشه­ بردار برای انجام کارهای فنی خود آزاد خواهد بود. وجود سیستمی که هم در محیط داخل ساختمان و هم در محیط خارج ساختمان بدون وقفه کار کند مورد نظر بوده است و با این سیستم محقق شده است. سبک و کم حجم بودن این سیستم امکان حمل آن بهمراه مسافر در هواپیما نیز میسر می سازد.براحتی میتوانید آن را به همراه خود حمل کنید ، راه بروید و داده ای هندسی پیشرفته و کاربردی برداشت کنید

موارد کاربرد اصلی

  • تهیه نقشه ­های وضع موجود از کانال­ های دسترسی به تأسیسات، تونل های شهری، تونل های مترو و…
  • تهیه نقشه از اماکن غیر قابل دسترس مثل خرابی های پس از زمین لرزه
  • تهیه نقشه از تونل ­های آب داخل سدها که هیچ وقت نقشه ­برداری نمی­ شود.
  • تهیه نقشه های میراث فرهنگی و آثار باستانی.
  • تهیه وضع موجود از ساختمان در حال ساخت
  • تهیه نقشه وضع موجود برای ساختمان های موجود برای استخراج پلان­ ها و وضع موجود
    محاسبه دقیق و سریع مساحت کف دیوارها و طبقات
  • تعیین میزان خرابی ها پس از بلایای طبیعی، محاسبه میزان نخاله­ های موجود در خیابان ها بازسازی ساختمانها مانند قبل
  • مطالعات جنگ لها و منابع طبیعی با استخراج اتوماتیک تنه درخت ها از ابر نقاط می­توان نقشه دقیقی از موقعیت و قطر تنه آنها بدست آورد
  • بررسی شبکه آبیاری و زهکشی موجود در جنگل با استخراج نقشه توپوگرافی دقیق
  • تهیه نقشه های شهری از مناطق پر جمعیت و شلوغ که راه دسترسی آنها فقط با پیاده­روی است.
  • تهیه نقشه دقیق از سازه ­های سدهای برق آبی
  • تهیه نقشه از کانال­ ها و شبکه­ های فاضلاب. با فلش موجود روی سیستم حتی در تاریکی هم می­توان برداشت داده ­ها را انجام داد
  •  

به روز رسانی نقشه های رایگان با بهره گیری از Mobile Mapping

یک سیستم Mobile Mapping زمینی معمولی  با دقتی معادل ۰.۳ متر (جذر میانگین مربعات) و با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت که تمامی عوارض را تا فاصله 30 متری پوشش می‌دهد، به‌طور تقریبی هزینه‌ای معادل ۲۰۰ هزار دلار به همراه خواهد داشت.  براساس گزارش پژوهشی کمپانی تکناویو (TechNavio) از بازار جهانی Mobile Mapping  در فاصله ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، با در نظر گرفتن هزینه بالای تجهیزات و کمبود افراد متخصص، بسیاری از افراد و سازمان‌های پیشرو در زمینه ارائه نقشه، قادر نیستند که به‌طور مداوم نقشه‌های خود را به‌روزرسانی کنند. درحالی‌که سیستم‌های ارائه‌دهنده نقشه به عموم مانند Google و OpenStreetMap قادر به انجام این به‌روزرسانی هستند.